Near Patiënt Testing (NPT) betekent dat zorgverleners zelf de INR bepalen van de antistollingscliënten in plaats dat de trombosedienst komt prikken. Het bepalen van de INR in de zorginstelling gebeurt met een vingerprik. De uitkomst kan direct worden afgelezen van het apparaat. De INR waarde en eventuele mededelingen worden online beveiligd uitgewisseld. De trombosedienst stelt vervolgens het doseerschema vast. Dezelfde dag nog kan de zorgverlener het doseerschema inzien en eventueel printen.
Wat zijn de voordelen?Door NPT in te zetten, werken de trombosedienst en de zorgverleners in de thuiszorg en verpleeg- en verzorgingshuizen beter samen in de keten.
Samen kunnen we service voor de cliënt bovendien verbeteren:
- De INR wordt bepaald op een voor de cliënt geschikt moment
- De cliënt krijgt een vingerprik en de uitslag is direct bekend.
- Zorgverleners raken vanzelf meer betrokken, wat de kwaliteit van zorg verbetert. Zo kan er direct nadere informatie ingewonnen worden in geval van blauwe plekken en andere complicaties.
- Bijzonderheden kunnen online doorgeven worden aan de trombosedienst. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor niet-ingenomen pillen.
- Afstemmen rondom medicatie wordt makkelijker: dit staat in het cliëntendossier waar zowel de zorgverlener als de trombosedienst toegang toe heeft.
- Omdat de trombosedienst de zorgmedewerkers traint, kent men elkaar en zijn de lijnen kort. Een online bericht sturen of telefoontje plegen is dan snel gedaan.
De service- en kwaliteitsverbetering door NPT is dus belangrijk voor zowel intramurale als extramurale zorg. Saltro heeft dit concept daarom samen met zowel verpleeg- en verzorginstellingen als met thuiszorgteams uitgerold.
Starten met NPT in uw organisatieHeeft u interesse in NPT? Neem dan contact met ons op voor een afspraak via 030-236 1152.
Voordat we aan de slag gaan, starten we met een oriënterend gesprek: past NPT binnen uw organisatie en team? Om hoeveel teams en hoeveel cliënten gaat het? Ook maken we kwaliteitsafspraken. Wij vinden het belangrijk dat uw medewerkers voldoende cliënten begeleiden om bekwaam te blijven. Het heeft weinig waarde om veel mensen te trainen voor een relatief klein aantal cliënten.
Nadat u de beslissing heeft genomen om aan de slag te gaan, starten we met de eerste trainingssessie. Tijdens deze training vertellen wij u meer over antistolling en leren we de zorgverleners prikken door middel van de vingerprik. Gedurende twee à drie weken gaan de zorgverleners oefenen met de vingerprik. Daarna komt een van onze medewerkers terug voor de tweede bijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomst worden de zorgverleners getoetst op hun prikvaardigheid en worden praktische afspraken gemaakt om cliënten te laten starten. Daarna gaan de zorgverleners zelf aan de slag. Na drie maanden volgt nogmaals een bezoek door een medewerker van de Trombosedienst om te bespreken hoe het gaat en om eventuele vragen te beantwoorden.
Uiteraard zijn wij ook tussen de geplande contactmomenten en na de inwerkperiode dagelijks beschikbaar voor vragen en hulp. De lijntjes zijn immers kort! Voor zorgverleners van NPT is een speciale telefoonlijn beschikbaar. Voor urgente zaken zijn wij ook in het weekend en buiten kantoortijden telefonisch bereikbaar.
De kosten van NPTDe tijd die de zorgmedewerker kwijt is met de vingerprik en administratie wordt vergoed door Saltro. Verder houdt NPT in dat de kosten voor de cliënt veranderen: in plaats van kosten per afname zoals bij de reguliere bloedafname, wordt er voor NPT een vast kwartaaltarief berekend. Voor uw cliënten is het belangrijk te weten dat Near Patient Testing binnen het eigen risico valt. Indien u met NPT start dan is het belangrijk dat uw instelling de cliënten goed informeert over wijzigingen in de kosten.