Esther en Fenna zijn onder de indruk van de digitale dadendrang van de Chinezen. Als voorbeeld wijst Esther op de ecosystemen die ontstaan rond social media-platform WeChat. “De Chinese pendant van Whatsapp, maar dan anders, met veel meer functionaliteit: bestellen, identificatie, betalen. En gekoppeld aan een ongekend snel deliverysysteem: alles wordt binnen 30 minuten bezorgd op de plek waar de klant zich bevindt.”
Hetzelfde geldt voor Alibaba. Consumenten kunnen op het digitale platform niet alleen hun normale boodschappen doen, maar ook digitale zorg ontvangen. Met Artificial Intelligence (AI) wordt ingespeeld op individuele behoeften. De bestaande distributiekanalen worden in rap tempo omzeild en overbodig gemaakt. Winkelcentra staan leeg en worden omgebouwd. Overal in de steden rijden elektrische scooters die bestelde producten bezorgen.
Fenna: “Net als bij ons ontstaat een ‘nieuw normaal’ van consumentengemak en, daarmee dito, van verwachtingen ten aanzien van de zorg. We hebben veel concepten gezien die hierop inspelen. Zij bieden onder meer directe toegang van patiënt tot de dokter of tot medicatie.”