Moderne technologie zorgt voor een grotere overlevingskans bij de patiënt, maar de vergrijzing en grotere zorgconsumptie maken het huidige zorgsysteem onhoudbaar. “De kosten rijzen de pan uit”, weet Atsma. Daar komt bij dat het huidige zorgsysteem episode-based is. “Een gedotterde en herstelde patiënt zwaaien we vriendelijk uit, maar eenmaal thuisgekomen begint die patiënt weer vrolijk met alle slechte gewoontes. Je zou eigenlijk naar een systeem toe willen waarbij we kijken naar de hele levensloop van een patient: de patient journey dus.”
Die patient journey zou prima inzichtelijk gemaakt kunnen worden met behulp van een aantal sensoren die verbonden zijn met een registrerend systeem. “Met een weegschaal, glucosemeter, activiteitstracker en andere sensoren kunnen patronen in de levensstijl worden gesignaleerd die invloed hebben op de gezondheid van de patiënt. Connected care dus.”
Die connected care heeft als voordeel dat zowel de laagcomplexe zorg (huisarts, diëtist, apotheker) als de hoogcomplexe zorg (specialisten) gebruik kunnen maken van de gegevens. “Als mijn hartpatiënt suikerziekte ontwikkelt, kijken andere specialisten mee in die vastgelegde gegevens. Dat werkt veel efficiënter dan dat zij op hun beurt alle informatie moeten verzamelen.”
Een recent onderzoek waar Atsma bij betrokken was, toont aan dat data ook op andere manieren het zorgproces kan verbeteren. “Bij een infarct draait het om tijd. Hoe sneller we die hartkatheterisatie kunnen uitvoeren, hoe beter het is. Door kritisch naar het hele logistieke proces te kijken, hebben we vijftig minuten kunnen winnen op de tijd die verstrijkt vanaf het infarct tot katheterisatie. Bijvoorbeeld doordat we zagen dat onze gelabelde patiënten te lang op de eerste hulp bleven liggen.”
Terug naar de patient journey. Atsma ontwikkelde met zijn team ‘de box’, een doos met daarin een aantal ‘wearables’: sensoren die lichaamsfuncties meten en doorgeven aan connected devices. “Met een digitale weegschaal, bloeddrukmeter, ECG-apparaatje en activiteitensensor kan je enorm veel data verzamelen. Die data komt via een app bij ons in het EPD. Die verwerking in één centraal systeem is cruciaal. Specialisten hebben tijdens hun tien minuten consult geen tijd om meerdere systemen te raadplegen.”
De resultaten van het (nog lopende) onderzoek met betrekking tot de box zijn verrassend positief. “Het aantal meetmomenten van bijvoorbeeld de bloeddruk is van vier keer per jaar naar honderdvijftig keer per jaar gegaan”, vertelt Atsma. Dat geeft de specialist veel meer inzicht in het verloop van de bloeddruk. En de patiënten zijn niet alleen trouw in het gebruik van de wearables (80% compliance), maar ze beoordelen de nieuwe technologie ook positief. “En de behandeling is ook nog eens een paar honderd euro goedkoper dan de traditionele behandeling”, sluit Atsma af. “Prettig nieuws voor de verzekeraar dus.”